In het begin vloog ik met een Cessna 150 (reg. PH-
(reg. PH-
Eind 1970 verhuisden we naar Ommen en ging ik van af Teuge vliegen.
Om de vliegkosten laag te houden (normale huur voor een C172 bedroeg F 95 p/u) begon ik vliegtuigen te huren voor een periode van 3 maanden en minimaal 50 uren.
Daardoor kon ik de vliegkosten drukken tot F 55,-
Eerst had ik een Super Emeraude gehuurd van de Vliegclub Rotterdam (reg. PH-
Dat werd een Piper Cub 90 (reg. D-
Op een gegeven moment moest de Piper voor groot onderhoud en stapte ik -
Voordat ik het wist had ik mijn 200 uren erop zitten en heb examen gedaan voor mijn CPL (commercial pilot licence) of zoals het in nederland heette: mijn B3.
Om echt mee te kunnen doen op de arbeidsmarkt moest ik vervolgens nog een IR (instrument rating) en ME (multi engines) brevet halen.
Het lessen op een 2 motorig toestel was zelfs toen al (1970) razend duur, tegen
de Dfl 1000,-
Maar ook hier had mijn “ duitse” Nederlander een oplossing.
Hij beschikte over een Cessna C336 Push/Pull vliegtuig, (reg D-
Qua vlieg eigenschappen gedroeg hij zich meer als een eenmotorig toestel dan als een twin.
Toch gold hij -
Na 11 uur kon ik mijn examen erop doen en slaagde gelukkig in 1 keer.
Nu was ik klaar om de arbeidsmarkt op te gaan, binnen een paar dagen zouden de aanbiedingen van airlines bij bosjes door de brievenbus komen vallen. . . . . dacht ik toen nog hoopvol.
Index
Foto links: Super Emeraude
Foto rechts: Cessna C172
Cessna C336 Push/Pull