In het begin vloog ik met een Cessna 150 (reg. PH-ELF/PH-ELK) later in de wat ruimere Cessna 172

(reg. PH-AAC/PH-WZK)

Eind 1970 verhuisden we naar Ommen en ging ik van af Teuge vliegen.

Om de vliegkosten laag te houden (normale huur voor een C172 bedroeg F 95 p/u) begon ik vliegtuigen te huren voor een periode van 3 maanden en minimaal 50 uren.

Daardoor kon ik de vliegkosten drukken tot F 55,- p/u; weliswaar niet voor een C172.

Eerst had ik een Super Emeraude gehuurd van de Vliegclub Rotterdam (reg. PH-VRF) en had die overgevlogen naar Teuge. Na een tijdje begon de vliegclub moeilijk e doen omdat het vliegtuig altijd buiten stond en verzekerings technisch moest hij ‘s nachts in een hangar staan. Ik heb het vliegtuig nog kort op vliegveld Eelde gestald, maar het werd te omslachtig en ben ik op zoek gegaan naar een ander huur toestel.

Dat werd een Piper Cub 90 (reg. D-ECQA) die ik kon huren van een Nederlander die hem in Duitsland exploiteerde. Huurprijs F 45,- p/u en zelfs slechts F 35,- p/u als ik in Duitsland tankte en er vervolgens mee de nederlandse grens overging. De truc zat hem erin dat je belastingvrij mocht tanken bij grensoverschrijdende vluchten.

Op een gegeven moment moest de Piper voor groot onderhoud en stapte ik - bij dezelfde eigenaar - over op mijn vertrouwde C172 (reg. D-EONU). Met die kist heb ik veel door Europa gevlogen, naar de UK, Frankrijk, Belgie en uiteraard ook Duitsland.

Voordat ik het wist had ik mijn 200 uren erop zitten en heb examen gedaan voor mijn CPL (commercial pilot licence) of zoals het in nederland heette: mijn B3.

Om echt mee te kunnen doen op de arbeidsmarkt moest ik vervolgens nog een IR (instrument rating) en ME (multi engines) brevet halen.

Het lessen op een 2 motorig toestel was zelfs toen al (1970)  razend duur, tegen de Dfl 1000,- per uur.

Maar ook hier had mijn “ duitse” Nederlander een oplossing.

Hij beschikte over een Cessna C336 Push/Pull vliegtuig, (reg D-GADY); dit was een vliegtuig met zowel  voor een motor , maar achter aan de romp er ook nog een.

Qua vlieg eigenschappen gedroeg hij zich meer als een eenmotorig toestel dan als een twin.

Toch gold hij - toen - als een twee-motorig vliegtuig, dus heb ik daar mee geoefend.

Na 11 uur kon ik mijn examen erop doen en slaagde gelukkig in 1 keer.

Nu was ik klaar om de arbeidsmarkt op te gaan, binnen een paar dagen zouden de aanbiedingen van airlines bij bosjes door de brievenbus komen vallen. . .  . . dacht ik toen nog hoopvol.

wp93d8146c_0f.jpg
wp1abda7cc_0f.jpg