Mijn eerste vlucht maakte ik op een leeftijd van 5 maanden. Uiteraard weet ik er niets meer van, anders dan de verhalen die mijn moeder over die vliegreis wist te vertellen.
En dat was -
Na WO II was mijn vader door zijn werkgever -
Tegenwoordig wordt er uitsluitend nog per vliegtuig gereisd, een bootreis is te duur geworden en neemt daarnaast ook te veel tijd in beslag.
Door onze gehaaste levensstijl kunnen we daar niet altijd het geduld voor opbrengen, maar goed wij gingen dus vliegen.
De reis ging per DC 4 van de KLM met een tussenstop in London en nog eentje in New York, Amerika.
Volgens mijn moeder was ik vanaf vertrek uit Amsterdam aan een stuk door aan het krijsen geslagen en ik viel pas in slaap toen het toestel eindelijk landde op Curaçao. Dat is geen prettige vlucht geweest, noch voor mijn moeder, noch voor alle andere passagiers aan boord.
Maar goed we hebben het overleefd. Misschien is het ergens nog goed voor geweest, want later bij medische tests voor mijn vliegopleiding bleek ik over een grote long capaciteit te beschikken; ik verdenk de vlucht in eind 1945 dat die daar mede verantwoordelijk voor is geweest.
De 1ste vlucht die ik me nog goed kan herinneren was uit
1951, we waren inmiddels verhuisd van Curaçao naar
Punta Cardon in Venezuela. Het was met de Taca -
venezolaanse maatschappij -
Het was een vlucht van nog geen 25 minuten en we zouden dat
trajekt nog verscheidende keren vliegen.
Hoofdzakelijk om boodschappen te doen -
was er wel een Shell supermarkt, maar voor andere
boodschappen of om uit eten te gaan, moest je toch naar een stad.
Nu lijkt dat heel decadent, maar dank zij een subsidie van
Shell aan de Taca was het vliegen niet veel duurder dan een
auto rit. En aangezien het wegennet nou nog niet zo optimaal en
uitgebreid was, bleek vliegen vaak de betere optie. DC 3 van Taca (a/p Punto Fijo)
Op een gegeven moment mocht ik de stewardess meehelpen
met het serveren van koffie en ju d'orange.
Later gingen we ook vaak mee met mijn vader als hij voor zaken naar Maracaibo of Caracas moest gaan, dat waren dan wat langere vluchten, wederom meestal met de DC 3. Waarschijnlijk heb ik daardoor wat met de Dakota gekregen; ik vind het
nog steeds een van de mooiste toestellen ooit gebouwd.
Vluchten vanaf Venezuela
naar Midden-
het eerst in een turboprop heb gevlogen: de Lokheed Eelctra. Bij het op toeren
komen van de motoren hoorde je het karakteristieke gejank van de Electra.
Mooiere muziek bestond er niet vond ik toen.
Lockeed Electra van ALM Verder
DC 6 van de KLM,
Hiermee had ik mijn eerste vlieg ervaring
Herinneringen met vliegen