Vervolg

Ik heb een aantal jaren gewerkt voor een grote Arabische luchtvaartmaatschappij

En hoewel het een “grondbaan”  betrof was dat weer een mogelijkheid om veel te

vliegen. Ten eerste zakelijk, maar ook privé. Het was toen gebruikelijk dat  air-

lines hun eigen mensen + de werknmers van andere luchtvaartmaatschappijen

gratis of anders gereduceerd mee lieten vliegen op hun vliegtuigen.

Het systeem was wel: je kon mee, indien er plaats beschikbaar was. M.a.w. zodra er

op het laatste moment nog een betalende passagier zich meldde dan ging jij niet mee.

Daar werd driftig gebruik van gemaakt.                                                                              

Kinderkleding, schoenen en muziek kochten mijn vrouw en ik altijd in London.                        

                                                                                                                                                      B 747 van Saudia

Een keer in de 10 dagen ging ik onder de lunchpauze met Delta Air Transport van

Schiphol naar Antwerpen om daar in het stationsgebouw sigaretten te kopen en dan

weer gauw terug met dezelfde machine; meestal een Convair 440.

Ik rookte toen een speciale menthol sigaret - North Pole - en die was niet meer in Nederland verkrijgbaar.

                                                              Met vakantie pakten we ook altijd het vliegtuig, liefst een lijnmachine, want die gaf

                                                              wat meer zekerheid dan een chartervlucht. Bij die laatste vluchten gebeurde het

                                                               regelmatig dat je wel mee heen kon, maar soms dagen moest wachten voordat er

                                                              weer plek was op een terugvlucht.  Al dit vliegen was leuk totdat de fiscus er  

                                                               een stokje voor ging steken. Voortaan zou de waarde van het ticket bij je inkomen

                                                              worden opgeteld en moest je daar IB over betalen. Toen was de lol er gauw van af.

 

 

                                                      

   Convair 440 - 80 van DAT

 

Wat mij in de loop der jaren opviel was, dat hoe populairder vliegen werd, de service navenant afnam. Zowel qua bediening aan boord als - en dat is voor mij met mijn ruim 2 meter van belang - de beenruimte die minder en minder werd.

Daarbij kwamen de stoelen steeds dichter op elkaar te staan en bij veel maatschappijen zit je nu letterlijk als haringen in een ton,.

Proberen een plaats bij een van de nooduitgangen te bemachtigen is dan nog een mogelijkheid, maar ook dat wordt steeds moeilijker; vanwege veiligheids regelementen mogen er alleen passagiers plaats nemen bij de nooduitgang als ze de taal van de cabincrew machtig zijn. Bij vluchten in Maleisië of Zuid en Midden Amerika lukte dat dus vanwege de taal barrière niet.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

  

             B 777 van Malaysian A/L                                                           Fokker F 50 van Avianca (de Colombia)

 

 

Door dit alles heeft vliegen veel van zijn charme voor mij verloren, maar het blijft wel de aangewezen mogelijkheid om snel  van punt A naar B te reizen.  Dus voorlopig zal ik nog regelmatig het luchtruim kiezen.

                                                                                                                                 

                                                                                                                                  Index

 

 

wp2866cbe8_0f.jpg
wp0c807a7e.jpg
wp257551da_0f.jpg
wp7056ac27.jpg
wp5533b116.gif