In juni 1971 kreeg ik van Dirkzwager een belletje, ze hadden weer een
proeftocht. Het betrof het containerschip Spindrift Isle, gebouwd bij
IHC te Krimpen a/d IJssel. Voor die tijd was het een redelijk groot schip.
De reis zou ongeveer 8 tot 10 dagen duren en dit keer zouden de speed
trials midden op de Noordzee plaats vinden met als referentie een
vuurschip.. We gingen met ons vertrouwde
clubje van Kapitein, stuurman en machinist.
Daarnaast nog een viertal matrozen.
Er waren verder nog tientallen technici en
andere experts die mee gingen om alle apparatuur te testen. Vanwege deze lieden was er ook een complete huishoudelijke staf aan boord, inclusief een paar koks, Normaal was een van de matrozen tevens kok, maar nu werden we echt in de watten gelegd.
We hadden opdracht gekregen om de eerste 3 -
Na de Spindrift Isle volgen er nog een paar proeftochten, sommige groter en sommige kleiner.
Meestal hadden we goed tot heel goed weer tijdens de proeftochten, daar kwam één uitzondering op,
De proeftocht met sleepzuiger Wado begon met redelijk weer, maar dat
sloeg na een paar dagen om in een echte westerstorm, wind 6 tot 7.
Nu kon dat schip het hebben en wij ook, maar dat gold niet voor een aantal
van de technici en andere bobo’s aan boord. Zeeziek als ze waren moesten
ze zich ook nog proberen staande te houden terwijl het schip behoorlijk te
keer ging. Wij op de brug konden ons schrap zetten elke keer als er weer
een golf aan kwam zetten. Op de Wado sliepen wij in het voorschip en had
je 2 mogelijkheden om op de brug te komen; over dek of door een loopbrug
onderdeks..
Spindrift Isle , hier nog gelegen aan de kade bij de werf
Tanny op de brug, ze had me weggebracht en wilde wel eens mijn werkplek zien
Verder