Vervolg
Ik heb een aantal jaren gewerkt voor een grote Arabische luchtvaartmaatschappij
En hoewel het een “grondbaan” betrof was dat weer een mogelijkheid om veel te
vliegen. Ten eerste zakelijk, maar ook privé. Het was toen gebruikelijk dat air-
lines hun eigen mensen + de werknmers van andere luchtvaartmaatschappijen
gratis of anders tegen gereduceerd tarieven mee lieten vliegen op hun vliegtuigen.
Het systeem was wel: je kon mee, indien er plaats beschikbaar was. M.a.w. zodra er
op het laatste moment nog een betalende passagier zich meldde dan ging jij niet mee.
Ondanks die beperking werd er werd driftig gebruik van gemaakt.
Kinderkleding, schoenen en muziek kochten mijn vrouw en ik altijd in London.
B 747 van Saudia
Een keer in de 2 weken ging ik onder de lunchpauze met Delta Air Transport van
Schiphol naar Antwerpen om daar in het stationsgebouw sigaretten te kopen en dan
weer gauw terug met dezelfde machine; meestal een Convair 440.
Ik rookte toen een speciale menthol sigaret -
Met vakantie pakten we ook altijd het vliegtuig, liefst een lijnmachine, want die gaf
wat meer zekerheid dan een chartervlucht. Bij die laatste vluchten gebeurde het
regelmatig dat je wel mee heen kon, maar soms dagen moest wachten voordat er
weer plek was op een terugvlucht. Al dit vliegen was leuk totdat de fiscus er
een stokje voor ging steken. Voortaan zou de waarde van het ticket bij je inkomen
worden opgeteld en moest je daar IB over betalen. Toen was de lol er gauw van af.
Convair 440 -
Wat mij in de loop der jaren opviel was, dat hoe populairder vliegen werd, de service
navenant afnam. Zowel qua bediening aan boord als -
Daarbij kwamen de stoelen steeds dichter op elkaar te staan en bij veel maatschappijen zit je nu letterlijk als haringen in een ton,.
Proberen een plaats bij een van de nooduitgangen te bemachtigen is dan nog een mogelijkheid, maar ook dat wordt steeds moeilijker; vanwege veiligheids regelementen mogen er alleen passagiers plaats nemen bij de nooduitgang als ze de taal van de cabincrew machtig zijn. Bij vluchten in Maleisië of Zuid en Midden Amerika lukte dat dus vanwege de taal barrière niet.
B 777 van Malaysian A/L Fokker F 50 van Avianca (de Colombia)
Door dit alles heeft vliegen veel van zijn charme voor mij verloren, maar het blijft wel de aangewezen mogelijkheid om snel van punt A naar B te reizen. Dus voorlopig zal ik nog regelmatig het luchtruim kiezen.
Index