De bemanning die niet met het “baggeren” bezig was, pakte de vishengel en hoopte op een lekkere vis voor het avondeten.  Het ene wat we vingen en wel een stuk of 6 waren grote stekelroggen (of waren het pijlstaartroggen?).  Na 2 dagen naar zand gezocht te hebben kregen we opdracht om onze reis te vervolgen. Dat was ook nodig, omdat de voorraden en vooral het water op begonnen te raken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een andere leuke reis  was die met een onderlosser van Adriaan Volker die we in Schotland - Grangemouth , aan de monding van de River Forth - moesten ophalen en overvaren naar Newport in Wales.  Er lagen 2 onderlossers, de Amsterdam 1 + 2 en wij moesten de Amsterdam 1 overvaren. De Amsterdam 2 was al onderweg  met een andere bemanning.

We waren dit keer met 6 man, Kapitein, stuurman (ik), kok/matroos,  volmatroos aangevuld met de originele bemanning van 2: schipper en machinist, beiden Engelsen. De kok en matroos waren uitgeleend door de sleepdienst van Smit internationaal.

We begonnen al met een probleem, tijdens stookolie laden had iemand van de lokale tankboot per ongeluk een scheut stookolie in de watertank gedaan, waardoor we waren aangewezen op een kleine watertank op het voorschip. Tijd om de hoofd watertank schoon te maken hadden we niet en viel bovendien buiten onze opdracht. Verder bleek de luchtcompressor om de motor te starten kapot te zijn. Met behulp van een aggregaat van de wal konden we gelukkig de motor starten, maar het hield wel in dat we onderweg de motor continu  moesten laten draaien omdat hij niet opnieuw opgestart kon worden. Maar goed we waren jong en zagen dus nergens problemen, we konden de hele wereld aan en niemand die ons op de vingers tikte.

Het aantrekkelijke van dit soort reizen was, dat je alles zelf moest regelen, inclusief route, snelheid, maar ook wat je aan levensmiddelen en dergelijke meenam. Het enige verbod was het inslaan van sterke drank, bier was wel toegestaan.

Nadat de kooien verdeeld waren, was het alleen nog het wachten op de bestelde mondvoorraad voor de duur van de reis.  De volgende dag was het zo ver en konden we vertrekken. Eerst even wachten op het start aggregaat, maar toen was het trossen los en begon onze reis.

 

                                                                                                                                                              Verder

 

wpce241964_0f.jpg

wp4827040d_0f.jpg

Foto links: tijdens het zandgrijpen werd er door anderen gevist. Hier de kapitein met een stekelrog.

 

Foto rechts:  Het was redelijk weer tijdens het zandgrijpen, windkracht       3 tot 4.

wpdbc06bee_0f.jpg

wpb7c447f5_0f.jpg

Foto links: Cap St. Vincent met het klooster.

 

 

Foto rechts: de schrijver aan het roer van de Aigbirth. De telegraaf stond op verzoek van de machinist tijdens het varen op stop, pas bij manoeuvreren werd hij in werking gesteld.

wp5533b116.gif